Το πρόγραμμα διαμεσολάβησης μεταξύ ομηλίκων του 2ου Γυμνασίου Ν. Ψυχικού
ΔΙΑΦΩΝΟΥΜΕ… ΣΥΜΦΩΝΩΝΤΑΣ
Σχολικό έτος 2022-2023
Στο 2ο Γυμνάσιο Νέου Ψυχικού υλοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2022-23 εγκεκριμένο από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας πρόγραμμα Αγωγής Υγείας, με τίτλο: «Συνεργαζόμαστε για την αποφυγή και επίλυση συγκρούσεων: σχολική διαμεσολάβηση μεταξύ ομηλίκων» Κατά τη διάρκεια του προγράμματος εκπαιδεύτηκαν ως διαμεσολαβητές/τριες 24 μαθητές/τριες.
Ονομάσαμε το πρόγραμμά μας «Διαφωνούμε συμφωνώντας» και ….. μια νέα φράση άρχισε να ακούγεται στο σχολικό χώρο: θέλουμε να κάνουμε διαμεσολάβηση! Στα πλαίσια του προγράμματος, η κ. Νανά Παπαδογεωργάκη, δικηγόρος – διαμεσολαβήτρια και εκπαιδεύτρια διαμεσολαβητών, επισκέφθηκε το σχολείο μας, για να συζητήσει με τους/τις μαθητές/τριες για τις διαφορές μεταξύ τους, το σχολικό εκφοβισμό καθώς και απλούς τρόπους για την εφαρμογή της διαμεσολάβησης στην καθημερινή ζωή.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα Εκπαίδευσης Διαμεσολάβησης παρουσιάστηκε στη δια ζώσης εκδήλωση παρουσιάσεων Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων της Δ.Δ.Ε. Β΄ Αθήνας, τη Δευτέρα 19 Ιουνίου 2023. Η παρουσίαση περιλάβανε σύντομο power point και προσομοίωση διαμεσολάβησης από τους μαθητές/-τριες. Παράλληλα το πρόγραμμα μας συμμετείχε εκπροσωπώντας το σχολείο μας στον Πανελλήνιο Σχολικό Διαγωνισμό Bravo Schools, σε σύνδεση με το 16ο (Ειρήνη, Δικαιοσύνη και Ισχυροί Θεσμοί) από τους 17 Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Σχολικό έτος 2023-2024
Το ίδιο πρόγραμμα υλοποιείται και κατά το σχολικό έτος 2023-2024 σε συνεργασία με την κ. Βίλμα Μενίκη, πιστοποιημένη επιμορφώτρια ενηλίκων και εκπαιδεύτρια στη σχολική διαμεσολάβηση. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος εκπαιδεύονται 24 μαθητές/τριεςΣτα πλαίσια του προγράμματος, πραγματοποιήθηκε ενημέρωση εκπαιδευτικών 2ου Γυμνασίου Ν. Ψυχικού. Η ενημέρωση συνεχίστηκε με την παρουσίαση της κ. Παπαδογεωργάκη, μετά από πρόσκληση του Διευθυντή κ. Γιώργα.
Στη συζήτηση που ακολούθησε λύθηκαν απορίες σε σχέση με την εφαρμογή της Σχολικής Διαμεσολάβησης ως μέσου άμβλυνσης των εντάσεων στο σχολικό περιβάλλον.Κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης έγινε φανερό πόσο σημαντικό είναι οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί να κατανοούν την προσφορά του προγράμματος στη σχολική κοινότητα και να στηρίζουν την συμμετοχή των μαθητών/τριών σε αυτό, καθώς και τη διεξαγωγή διαμεσολαβητικών συνεδριών. Εξάλλου, η στήριξη της Διεύθυνσης και των εκπαιδευτικών είναι ένας από τους κύριους παράγοντες επιτυχίας της σχολικής διαμεσολάβησης!!!
Tα Αποτελέσματα εκπαίδευσης
Ως προς τα αποτελέσματα της εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις απαντήσεις των εκπαιδευμένων μαθητών/τριών στο σχετικό ερωτηματολόγιο, ενδεικτικά αναφέρονται τα εξής: 88,5% συμφώνησαν ότι η δομή του εκπαιδευτικού προγράμματος τούς εφοδίασε με τις αναγκαίες δεξιότητες – 76,9% συμφώνησαν ότι το περιεχόμενο της εκπαίδευσης είχε θετική επίδραση στις διαπροσωπικές τους σχέσεις – 92,3% θα σύστηναν την εκπαίδευση και σε άλλους συμμαθητές τους.
Η συνέχιση της διεξαγωγής διαμεσολαβήσεων και η αποκόμιση θετικής εμπειρίας από τους /τις συμμετέχοντες/ συμμετέχουσες, καθώς και από τους/τις ίδιους-ες διαμεσολαβητές/-τριες θα συντελέσει ώστε να πραγματοποιηθεί μια μεγάλη αλλαγή στη σχολική κουλτούρα και να προαχθεί η ειρηνική επίλυση διαφορών.
Προς την κατεύθυνση αυτή είναι πολύ θετικό ότι συμμετέχοντες/-ουσες στην εκπαίδευση αρχίζουν ήδη να διαπιστώνουν τα οφέλη της διαμεσολάβησης και στην προσωπική τους ζωή, με αποτέλεσμα να καθίστανται οι ίδιοι “πρεσβευτές” της διαμεσολάβησης στην σχολική κοινότητα, αλλά και στην ελληνική κοινωνία.
