— Επικοινωνώντας με τους/τις εκπαιδευτικούς

Παρουσιάσεις/Επιμορφώσεις

1. Συμμετοχή ως Εισηγήτρια Μελετών Περίπτωσης στο Βιωματικό Εργαστήριο για τον Ρόλο του Συμβούλου Σχολικής Ζωής

Με ιδιαίτερη χαρά συμμετείχα ως επιμορφώτρια στο βιωματικό εργαστήρι με θέμα: «Ο ρόλος του Συμβούλου Σχολικής Ζωής: από το θεσμικό πλαίσιο στην πράξη», που διοργανώθηκε από τους/τις Συμβούλους Εκπαίδευσης της Β΄ Αθήνας στο πλαίσιο των επιμορφωτικών δράσεων του 2ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Αττικής. Οι συναντήσεις πραγματοποιήθηκαν την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου 2023 και την Τετάρτη 29 Νοεμβρίου 2023 στο 2ο ΓΕΛ Χαλανδρίου, δημιουργώντας έναν χώρο συνεργασίας και ανταλλαγής εμπειριών.

Μελέτες Περίπτωσης και Διαδραστική Συζήτηση

Στο πλαίσιο των βιωματικών εργαστηρίων:

  • Παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν μελέτες περίπτωσης που αφορούσαν συγκρούσεις μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων, καθώς και εκπαιδευτικών και μαθητών.
  • Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να αναλύσουν τα παραδείγματα, να εντοπίσουν τα αίτια των διαφορών και να προτείνουν εναλλακτικούς τρόπους διαχείρισης.
  • Αναδείχθηκε ο ρόλος του Συμβούλου Σχολικής Ζωής ως διαμεσολαβητή και συντονιστή στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα σχολεία.

Το Ενδιαφέρον για τη Σχολική Διαμεσολάβηση

Μέσα από τις συζητήσεις αναδείχθηκε το έντονο ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για:

  • Ενημέρωση σχετικά με τον θεσμό της σχολικής διαμεσολάβησης.
  • Εφαρμογή πρακτικών που προάγουν τη συνεργασία και τη θετική επικοινωνία στη σχολική κοινότητα.
παρουσιάσεις 1. patrick-robert-doyle-yUvZYHV2Zbw-unsplash

Ευχαριστίες και Συμπεράσματα

 

Ευχαριστώ θερμά τους/τις Συμβούλους Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας για την πρόσκληση και όλους τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς για την ενεργή και εποικοδομητική τους συμμετοχή. Το εργαστήριο αυτό αποτέλεσε μια μοναδική ευκαιρία για ανταλλαγή ιδεών, ενίσχυση δεξιοτήτων και επαναπροσδιορισμό του ρόλου του Συμβούλου Σχολικής Ζωής ως παράγοντα πρόληψης, υποστήριξης και διαχείρισης κρίσεων στο σχολικό περιβάλλον.

Με ιδιαίτερη ικανοποίηση αποκόμισα την επιβεβαίωση ότι η διαρκής επιμόρφωση αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για την ενίσχυση των σχολικών κοινοτήτων.

2. Εισήγηση για τον Θεσμό της Σχολικής Διαμεσολάβησης: Μια Εποικοδομητική Συνάντηση

Την Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου 2024, είχα τη χαρά να πραγματοποιήσω εισήγηση στη δια ζώσης επιμορφωτική συνάντηση που διοργανώθηκε από το Σύμβουλο Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας Ν. Χαριλάου, με θέμα: «Ο θεσμός της διαμεσολάβησης ως τρόπος πρόληψης και αντιμετώπισης των συγκρούσεων και του εκφοβισμού στον σχολικό χώρο».

Η συνάντηση, που φιλοξενήθηκε στο 2ο Γυμνάσιο Νέου Ψυχικού, συγκέντρωσε τους Διευθυντές και τις Διευθύντριες των σχολείων παιδαγωγικής ευθύνης του κ. Χαριλάου, προσφέροντας μια ευκαιρία για ανταλλαγή απόψεων, εμπειριών και καλών πρακτικών.

Θέματα και Συμπεράσματα

Κατά τη διάρκεια της εισήγησης:

  • Παρουσιάστηκε ο θεσμός της σχολικής διαμεσολάβησης ως ένας αποτελεσματικός τρόπος πρόληψης και αντιμετώπισης συγκρούσεων αλλά και περιστατικών εκφοβισμού.
  • Συζητήθηκαν οι βασικές αρχές, η δομή και τα βήματα που απαιτούνται για την εφαρμογή ενός προγράμματος διαμεσολάβησης στον σχολικό χώρο.
  • Αναδείχθηκε η αξία της συνεργασίας μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων μέσα από τη διαρκή ανταλλαγή καλών πρακτικών.

Μια Επωφελής Συνάντηση

Η συζήτηση που ακολούθησε ανέδειξε τη σημασία του θεσμού της σχολικής διαμεσολάβησης και την ανάγκη περαιτέρω υποστήριξης των σχολικών κοινοτήτων σε θέματα διαχείρισης συγκρούσεων. Η ενεργή συμμετοχή των Διευθυντών/ντριών επιβεβαίωσε ότι τέτοιες επιμορφωτικές δράσεις προσφέρουν ουσιαστική βοήθεια στην προώθηση ενός συνεργατικού και υποστηρικτικού σχολικού κλίματος.

2η παρουσίαση

 

Ευχαριστίες

 

Ευχαριστώ θερμά τον κ. Ν. Χαριλάου για την πρόσκληση και την εξαιρετική οργάνωση της συνάντησης, καθώς και τους συμμετέχοντες για τον γόνιμο διάλογο και την προθυμία τους να συμβάλουν με τις ιδέες και τις εμπειρίες τους. Η συνεργασία μας αποτελεί πολύτιμη βάση για την ενίσχυση της ποιότητας της εκπαίδευσης και την προώθηση της ειρήνης και της κατανόησης στη σχολική κοινότητα.

3. Εισήγηση για τη Σχολική Διαμεσολάβηση: Πρόληψη και Αντιμετώπιση Συγκρούσεων στο Σχολικό Περιβάλλον

Στις 7 Μαρτίου 2024, είχα την τιμή να πραγματοποιήσω εισήγηση στη δια ζώσης επιμορφωτική συνάντηση των Διευθυντών/ντριών και εκπαιδευτικών των σχολείων παιδαγωγικής και επιστημονικής ευθύνης των Σ.Ε. Ν. Χαριλάου, Π. Γκουντή και Ν. Κούκη, με τίτλο: «Ο θεσμός της διαμεσολάβησης ως τρόπος πρόληψης και αντιμετώπισης των συγκρούσεων και του εκφοβισμού στον σχολικό χώρο. Βιωματική προσέγγιση μέσα από μελέτες περίπτωσης».

Η συνάντηση φιλοξενήθηκε στο 1ο Γυμνάσιο Νέου Ψυχικού, μέσα σε ένα κλίμα γόνιμου διαλόγου και έντονης συμμετοχής.

Παρουσίαση του Θεσμού της Διαμεσολάβησης

Κατά τη διάρκεια της εισήγησης:

  • Αναλύθηκε ο θεσμός της σχολικής διαμεσολάβησης ως εναλλακτικός τρόπος πρόληψης και αντιμετώπισης συγκρούσεων και περιστατικών εκφοβισμού.
  • Παρουσιάστηκαν τα είδη σχολικής διαμεσολάβησης, με ιδιαίτερη έμφαση στη διαμεσολάβηση μεταξύ ομηλίκων.
  • Διευκρινίστηκε το περιεχόμενο και οι βασικές αρχές της διαμεσολάβησης, καθώς και η δομή μιας διαμεσολαβητικής συνεδρίας.
  • Συζητήθηκαν οι απαραίτητες ενέργειες για την εφαρμογή ενός προγράμματος διαμεσολάβησης στο σχολικό χώρο.

Βιωματική Προσέγγιση

Με στόχο τη βιωματική κατανόηση των εννοιών, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να λάβουν μέρος σε μια προσομοίωση διαμεσολάβησης, κατά την οποία εξερεύνησαν την εφαρμογή των αρχών στην πράξη. Η δραστηριότητα ενίσχυσε τη σύνδεση της θεωρίας με την καθημερινή σχολική πραγματικότητα, προσφέροντας χρήσιμα εργαλεία για την πρόληψη και τη διαχείριση των συγκρούσεων.

 

3η παρουσίαση

Έντονο Ενδιαφέρον και Επόμενα Βήματα

Η συνάντηση ανέδειξε το μεγάλο ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για περαιτέρω επιμόρφωση πάνω στο θέμα της σχολικής διαμεσολάβησης, καθώς και τη σημασία της ενίσχυσης των δεξιοτήτων τους σε θέματα διαχείρισης συγκρούσεων.

Ευχαριστίες

Ευχαριστώ θερμά τους Σ.Ε. Ν. Χαριλάου και Ν. Κούκη και τη Σ.Ε Π. Γκουντή για την πρόσκληση καθώς και τους συμμετέχοντες για την ενεργή συμμετοχή τους, τον ενθουσιασμό και την προθυμία τους να διερευνήσουν νέες προσεγγίσεις στη σχολική καθημερινότητα. Η εμπειρία αυτή επιβεβαιώνει τη σημασία του θεσμού της διαμεσολάβησης ως εργαλείου που μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στη δημιουργία ενός  ασφαλούς σχολικού περιβάλλοντος.

4. Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Β/θμιας Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας στο συντονισμό προγραμμάτων σχολικής διαμεσολάβησης μεταξύ ομηλίκων: Ένα Ταξίδι Μάθησης και Συνεργασίας

Με ιδιαίτερη χαρά ολοκληρώθηκε το επιμορφωτικό σεμινάριο για τους/τις εκπαιδευτικούς της Β/θμιας Εκπαίδευσης της Β΄ Αθήνας, με θέμα «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Β΄ Αθήνας στο συντονισμό προγραμμάτων σχολικής διαμεσολάβησης μεταξύ ομηλίκων». Το σεμινάριο, διάρκειας 21 ωρών, διεξήχθη από 30 Σεπτεμβρίου 2024 έως 26 Νοεμβρίου 2024 στο 2ο Γυμνάσιο Νέου Ψυχικού και αποτέλεσε μια μοναδική ευκαιρία συνεργασίας, ανταλλαγής ιδεών και ενίσχυσης επαγγελματικών δεξιοτήτων.

Ένα Ζεστό και Δημιουργικό Κλίμα

Η διάδραση ανάμεσα σε εμένα, ως επιμορφώτρια, και τους/τις συναδέλφους χαρακτηρίστηκε από αμοιβαίο σεβασμό, ενθουσιασμό και δημιουργικότητα. Καθ’ όλη τη διάρκεια του σεμιναρίου, το κλίμα ήταν ζεστό και ενισχυτικό, με τους συμμετέχοντες/ουσες να συμβάλλουν ενεργά στη διαμόρφωση ενός χώρου μάθησης και συνεργασίας. Οι εκπαιδευτικοί μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους, εξέφρασαν τις απόψεις τους και συμμετείχαν με ενθουσιασμό στις δραστηριότητες, δημιουργώντας μια μοναδική δυναμική ομάδας.

Συνδυασμός Θεωρίας και Πρακτικής

Το πρόγραμμα περιλάμβανε:

  • Θεωρητική κατάρτιση, όπου αναλύθηκαν θέματα όπως η διαχείριση συγκρούσεων, η διαχείριση συναισθημάτων, οι τεχνικές επικοινωνίας και η ενεργητική ακρόαση.
  • Πρακτική εφαρμογή, μέσω βιωματικών μεθόδων και προσομοιώσεων, που ενίσχυσαν τη σύνδεση της θεωρίας με την πράξη.

Οι δραστηριότητες ήταν διαδραστικές και προσαρμοσμένες στις ανάγκες της ομάδας, με στόχο την εξοικείωση των συμμετεχόντων με τη διαδικασία της σχολικής διαμεσολάβησης.

Έμφαση στη Συνεργασία

Η ανταλλαγή εμπειριών και η ενθάρρυνση της δημιουργικής σκέψης μέσα από τις συζητήσεις και τις δραστηριότητες συνέβαλαν στην ενδυνάμωση των σχέσεων ανάμεσα στους συναδέλφους. Το σεμινάριο αποτέλεσε μια ευκαιρία να αναδειχθεί η αξία της συνεργασίας, όχι μόνο ως εκπαιδευτική πρακτική, αλλά και ως τρόπος καλλιέργειας μιας υποστηρικτικής κοινότητας.

4η επιμόρφωση

 

Το Επόμενο Βήμα

Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες/ουσες θα λάβουν μέρος σε εποπτεία 4 ωρών, κατά τη διάρκεια των οποίων θα μοιραστούν τυχόν δυσκολίες που αντιμετώπισαν και θα συζητήσουν τρόπους βελτίωσης και αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας της σχολικής διαμεσολάβησης.

Ευχαριστίες

Ευχαριστώ θερμά τους Σ.Ε. Ν. Χαριλάου, Ν. Κούκη και την Σ.Ε. Π. Γκουντή για την εμπιστοσύνη, καθώς και τους/τις συναδέλφους για την ενεργή συμμετοχή, τη συνεργασία και τη θετική τους διάθεση. Μαζί δημιουργήσαμε ένα κλίμα μάθησης με θετική ενέργεια και όραμα για το μέλλον της σχολικής διαμεσολάβησης. Η εμπειρία αυτή αποτελεί για εμένα πολύτιμη πηγή έμπνευσης για τη συνέχιση της υποστήριξης των σχολείων μας.

Τι θα μάθεις στην επιμόρφωση της σχολικής διαμεσολάβησης

Σε ένα δια ζώσης πρόγραμμα επιμόρφωσης, με θεωρητικό και βιωματικό υπόβαθρο, θα κατανοήσεις το περιεχόμενο και τις αρχές της σχολικής διαμεσολάβησης, θα έρθεις σε επαφή με νέους τρόπους διαχείρισης συναισθημάτων και συγκρούσεων, θα λάβεις πρακτικές οδηγίες και θα εφοδιαστείς με υλικό που θα σου επιτρέψει να γίνεις εσύ η αλλαγή. Όχι μόνο εισάγοντας ένα πρόγραμμα διαμεσολάβησης μεταξύ ομηλίκων στο σχολικό περιβάλλον, αλλά και αρχίζοντας εσύ ο ίδιος να αντιλαμβάνεσαι ότι μπορείς να υπάρξεις και με άλλους τρόπους στις σχέσεις με τους/τις συναδέλφους σου, την οικογένειά σου, τους φίλους και τις φίλες σου, τους μαθητές και τις μαθήτριες σου.

Συχνές ερωτήσεις

 

Ως διαμεσολάβηση, νοείται μια διαρθρωμένη διαδικασία με βασικά χαρακτηριστικά την εμπιστευτικότητα και την ιδιωτική αυτονομία, στην οποία δύο ή περισσότερα μέρη επιχειρούν εκουσίως, με καλόπιστη συμπεριφορά και συναλλακτική ευθύτητα, να επιλύσουν με συμφωνία μία διαφορά τους με τη βοήθεια διαμεσολαβητή.

 

Ως διαμεσολαβητής, νοείται τρίτο πρόσωπο σε σχέση με τα συμμετέχοντα μέρη και τη διαφορά, το οποίο αναλαμβάνει να διαμεσολαβήσει με κατάλληλο, αποτελεσματικό και αμερόληπτο τρόπο, διευκολύνοντάς τα να βρουν μια κοινά αποδεκτή λύση για τη διαφορά τους.

 

Οι διαμεσολαβητές πρέπει να είναι: α) απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή κάτοχοι ισότιμου τίτλου σπουδών φορέα αναγνωρισμένου κύρους της αλλοδαπής, β) εκπαιδευμένοι από Φορέα Κατάρτισης διαμεσολαβητών, αναγνωρισμένο από την Κεντρική Επιτροπή Διαμεσολάβησης ή κάτοχοι τίτλου διαπίστευσης από άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και γ) διαπιστευμένοι από την Κεντρική Επιτροπή Διαμεσολάβησης (κατόπιν εξετάσεων) και εγγεγραμμένοι στο Γενικό Μητρώο Διαμεσολαβητών της Κεντρικής Επιτροπής Διαμεσολάβησης,

 

Η σχολική διαμεσολάβηση είναι εφικτό να εφαρμοστεί στην Πρωτοβάθμια (Ε΄και Στ΄ Δημοτικού) και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσιο και Λύκειο).

 

Τα σχολεία μπορούν να επωφεληθούν από τη διαμεσολάβηση σε όλα τα επίπεδα για συγκρούσεις

  • μεταξύ διευθυντών και εκπαιδευτικών
  • μεταξύ δύο εκπαιδευτικών
  • μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών
  • μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών
  • μεταξύ δύο ή περισσότερων μαθητών.

Σχολική διαμεσολάβηση μεταξύ ομηλίκων είναι η δομημένη διαδικασία κατά την οποία διαφορές μεταξύ μαθητών/τριών επιχειρείται να επιλυθούν, με τη συνδρομή των  επιμορφωμένων διαμεσολαβητών/τριών, ώστε τα εμπλεκόμενα μέρη να καταλήξουν σε μια κοινή λύση και να αποφευχθεί η συνέχιση των διαφορών αυτών.

Είναι δυνατό να υλοποιηθεί ως εγκεκριμένο από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας από εκπαιδευτικό- διαπιστευμένο διαμεσολαβητή ή επιμορφωμένο στη σχολική διαμεσολάβηση.

Η συνήθης διάρκεια επιμόρφωσης είναι 20 ώρες και περιλαμβάνει θεωρία και πρακτική (βιωματική) εξάσκηση.

Είναι αναγκαίο ένα χρονικό διάστημα 3-5 χρόνων.

Κύλιση στην κορυφή