Το σχολείο είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένα πρόγραμμα μαθημάτων. Είναι ένας ζωντανός εξελισσόμενος οργανισμός με ανθρώπινες σχέσεις, δυσκολίες, προκλήσεις, συναισθήματα και συνεχείς αλλαγές. Σε αυτό το πλαίσιο, ο/η Σύμβουλος Σχολικής Ζωής παίζει καθοριστικό ρόλο. Συμβάλλει στην πρόληψη συγκρούσεων και στην καλλιέργεια κουλτούρας σεβασμού και αλληλεγγύης και ενισχύει μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς να αντιμετωπίσουν δυσκολίες, να επικοινωνήσουν καλύτερα και να συνεργαστούν πιο αποτελεσματικά. Με τη διακριτική παρουσία του/της, αλλά και τον ενεργό ταυτόχρονα ρόλο του/της στη σχολική κοινότητα, λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών και οικογένειας.
Προς αυτή την κατεύθυνση, η Σχολική Διαμεσολάβηση δεν αποτελεί απλά άλλη μια πρακτική. Είναι εργαλείο υλοποίησης του παιδαγωγικού του/της έργου. Μέσα από αυτήν προωθείται η ενεργή συμμετοχή και η ανάληψη ευθύνης από τους/τις ίδιους /ίδιες τους μαθητές και τις μαθήτριες, ενισχύεται η αυτοεκτίμηση τους, αναδεικνύονται ηγετικά χαρακτηριστικά και κοινωνική ευαισθησία, δημιουργείται μια ζωντανή, συμμετοχική κουλτούρα στο σχολείο.
Ο/η Σύμβουλος Σχολικής Ζωής είναι συχνά το πρόσωπο που δίνει ζωή στη Σχολική Διαμεσολάβηση. Δημιουργεί το ασφαλές περιβάλλον όπου μπορούν να ακουστούν όλες οι φωνές. Είναι αυτός/ή που εμπνέει τα παιδιά να δουν τη σύγκρουση όχι ως απειλή, αλλά ως ευκαιρία για κατανόηση, για έκφραση και λύση.
Μέσα από τη συνεργασία με τη Διαμεσολάβηση, ο/η Σύμβουλος δεν παρεμβαίνει απλά. Η συνεργασία του/της με τους/τις μαθητές/τριες, τους εκπαιδευτικούς και τις οικογένειες διαμορφώνει ένα σχολείο όχι απλά πειθαρχημένο, αλλά συναισθηματικά ώριμο. Η Σχολική Διαμεσολάβηση, όταν υποστηρίζεται από τον/την Σύμβουλο Σχολικής Ζωής ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή σε αυτήν, γίνεται μια πολύτιμη παιδαγωγική εμπειρία και καλλιεργεί δεξιότητες απαραίτητες για τη ζωή: μαθαίνει στους/στις μαθητές/τριε να ακούν, να συναισθάνονται και να βρίσκουν λύσεις.
Έτσι, η Σχολική Διαμεσολάβηση λειτουργεί όχι ως αντικατάσταση αλλά ως επέκταση του/της Συμβούλου. Οι αρχές που αποτελούν το υπόβαθρο του ρόλου του/της ο σεβασμός, η ενσυναίσθηση, η ενεργητική ακρόαση – γίνονται βίωμα των μαθητών. Τελικά, η ουσία δεν είναι να μη συμβαίνουν συγκρούσεις, αλλά να διαθέτει το σχολείο τα μέσα να τις μετατρέπει σε ευκαιρίες προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης. Και σε αυτό, ο/η Σύμβουλος και η Διαμεσολάβηση είναι δύο πρόσωπα του ίδιου παιδαγωγικού οράματος.



